Centrálny dispečing (Nonstop 24-hod. denne)
sk
SK
Stránka

Projekt Vysoké Tatry

Základné informácie a ciele:

  • Cesta II/537 je regionálneho významu a spája 2 kraje Prešovský samosprávny kraj a Žilinský samosprávny kraj, slúži k napojeniu priľahlých miest a obcí  PSK na cesty  I/18 a I/66 a následne na súhrnnú sieť TEN-T. Cesta II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, kde sa napája na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu, kde je napojená na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Pavúčej doliny až po križovatku s cestou I/66 v celkovej dĺžke cca 43 km. V riešenom území pri terajšom stave vozovky cestnej komunikácie, jej stav nevyhovuje súčasnému dopravnému zaťaženiu a podmienkam kladeným na bezpečnosť cestnej premávky. Z uvedených dôvodov je potrebné navrhnúť dopravno-technicky kvalitnejšie bezpečnostné prvky komunikácie a úpravu konštrukcie vozovky v degradovaných úsekoch.
  • Cieľom je zabezpečenie napojenia regiónov na cesty I. triedy a infraštruktúru TEN-T, regionálnou komunikáciou a zlepšenie stavebno-technického stavu cestnej siete s dopadom na zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zníženie nehodovosti, zníženie energetickej náročnosti dopravy, zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie. Modernizácia cesty II/537 má výrazný vplyv na zlepšenie dostupnosti obyvateľov k základným sociálnym službám a občianskej vybavenosti, zároveň sa využíva  ako spojnica  priemyselných a kultúrnych centier PSK.
  • Realizáciou projektu sa eliminujú nebezpečné prvky, čo bude mať priaznivý vplyv na skrátenie doby premávky na cestnej komunikácii, prispeje sa k úspore času, zlepší sa plynulosť premávky a tým jej bezpečnosť dopravy. Celkovo sa zlepšia podmienky cestnej dopravy pre obyvateľov a návštevníkov funkčného regiónu Prešov, Poprad. Tieto skutočnosti budú úmerne vplývať na zvýšenie atraktivity regiónu, zvýši sa mobilita a ekologická doprava, čo zlepší kvalitu životného prostredia dotknutej krajiny. Výsledkom projektu je najmä rekonštrukcia a modernizácia cesty II. triedy.
  • Globálnym cieľom Integrovaného regionálneho operačného programu 2014-2020 (IROP) je prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný územný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí.

Investičné akcie, základné informácie:

  • Rekonštrukcia 43 km cesty II. triedy známej ako CESTA SLOBODY
  • Druh komunikácie: cesta II/537
  • Kategória cesty: 9,5/60

Celkový rozsah rekonštrukcie:

  • 26 mostov
  • 1 poloestakáda
  • 14 oporných
  • 12 zárubných múrov
  • 96 priepustov
  • 4 odpočívadlá

Členenie:

  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Podbanské – Pavúčia dolina (I.úsek)
  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538 (II.úsek)
  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok (III.úsek)
  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Batizovský potok – Starý Smokovec (IV.úsek)
  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Starý Smokovec – Tatranské Matliare (V.úsek)
  • Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66 (VI.úsek)
  • Eliminácie bezpečnostných rizík na mostoch  a oporných múroch na ceste II/537

Zdroje financovania:

  • Projekty financované z Integrovaného regionálneho operačného programu 2014-2020
  • Predpokladané celkové náklady 42 mil. eur
  • Schválené žiadosti o nenávratný finančný príspevok – schválená výška NFP  (85% IROP, 10% ŠR a 5% PSK)

Realizácia v roku 2023:

  • Práce na jednotlivých úsekoch boli započaté v 14. a 15. týždni – od 3.4.2023
  • – koordinácia jednotlivých zhotoviteľov a stavebných postupov
  • – spolupráca a súčinnosť s orgánmi štátnej správy, samosprávy, dopravnej polície, HaZZ, Správy TANAP-u, hoteliermi, kúpeľníctvom a dopravnou verejnosťou
  • – uzávierky, obmedzenia, presmerovania dopravy s dôrazom na maximálnu bezpečnost a plynulosť cestnej premávky
  • – riešenie technických problémov a nepredvídateľných vecí
  • – kontrola výkonu a kvality realizovaných prác 
  • minimalizácia dopadov na ŽP
  • – cieľ maximálna prestavanosť a čerpanie zdrojov IROP do 12/2023
  • ukončenie projektu rok 2024
  • – súbežne prebieha proces spracovania koncepčného materiálu Plánu udržateľnej mobility Regiónu Vysokých Tatier

Navrhovaný postup prác – cesta II/537:

  • • vytýčenie všetkých podzemných inžinierskych sietí v dotknutom území ich vlastníkmi, resp. správcami
  • • výrub kríkov a stromov
  • • odhumusovanie
  • • frézovanie vozovky, búracie práce
  • • výkopy
  • • úprava a zhutnenie podložia
  • • zhotovenie telesa cesty po pláň
  • • zhotovenie novej konštrukcie vozovky
  • • vyčistenie a dláždenie priekop
  • • rekonštrukcia priepustov
  • • dosypanie krajníc
  • • osadenie zvodidiel
  • • dokončovacie práce

Navrhovaný postup prác – mosty:

  • • vytýčenie inžinierskych sietí a ich úpravy/ preložky
  • • odstránenie mostného zvršku
  • • vybúranie prechodových dosiek a záverných múrikov (po zhodnotení projektantom na mieste)
  • • výkop prechodových oblastí (podľa stavu existujúcich)
  • • vybudovanie prechodových oblastí vrátane odvodnenia
  • • zhotovenie prechodových dosiek (podľa stavu pôvodných)
  • • zhotovenie vyrovnávacieho betónu na nosnej konštrukcii
  • • otrieskanie (brokovanie) povrchu vyrovnávacej vrstvy ako podkladu pod izoláciu
  • • hydroizolácia mosta
  • • realizácia mostného zvršku
  • • čistenie povrchov (betón, kamenný obklad) vysokotlakovým vodným lúčom
  • • sanácia pohľadových a podhľadových častí nosnej konštrukcie a ríms na mostných krídlach
  • • zjednocujúci náter betónových povrchov
  • • preložky inžinierskych sietí, dokončenie
  • • oprava kamenného muriva a preškárovanie muriva spodnej stavby
  • • úpravy pod mostom (prečistenie od nánosov, odstránenie porastov, výruby max. 3,0 m od päty svahu/ svahových kužeľov alebo od obrysu mosta)
  • • dokončovacie práce

I. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Podbanské – Pavúčia dolina:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 7,620 km
  • Lehota Výstavby: 240 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši rekonštrukciu úseku od Podbanského až po Pavúčiu dolinu, na ceste II/537 v km 18,510 – 26,130.

Rozsah projektu:

  • 101-00 Cesta II/537
  • 201-00 Most 537-012 cez rieku Belá v osade Podbanské
  • 202-00 Most 537-013 cez potok Belanka

II. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 7,370 km
  • Plán Výstavby: 2022-2023
  • Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Pavúčej doliny až po križovatku s cestou II/538 v km 26,130 – 33,500.

Rozsah projektu:

  • 102-00 Cesta II/537
  • 203-00 Most 537-014 cez horský potok, Pavúčia dolina
  • 204-00 Most 537-016 cez potok Zlomisko za osadou Tri studničky
  • 205-00 Most 537-018 cez horský potok pred Štrbským Plesom

III. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 7,350 km
  • Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66.  Predmetný projekt rieši rekonštrukciu v úseku od križovatky s cestou II/538 až po Batizovský potok, v km 33,500 – 40,850.

Rozsah projektu:

  • 103-00 Cesta II/537
  • 206-00 Most 537-020 cez potok Mlynica
  • 208-00 Most 537-023 cez potok Rinčový za Novým Štrbským Plesom
  • 209-00 Most 537-025 cez potok Malý Šum pred Vyšnými Hágmi
  • 291-00 Poloestakáda v km 35,180 – 35,330
  • 271-00 Zárubný múr v km 35,126
  • 272-00 Zárubný múr v km 38,081
  • 273-00 Zárubný múr v km 38,258
  • 274-00 Zárubný múr v km 38,821
  • 275-01 Zárubný múr v km 39,720
  • 275-02 Zárubný múr v km 39,735
  • 276-00 Zárubný múr v km 39,9
  • 111-00 Odpočívadlo v km 33,750 (odpočívadlo orol)
  • 112-00 Odpočívadlo v km 36,950 (odpočívadlo medveď)
  • 113-00 Odpočívadlo v km 40,000 (odpočívadlo rys)

IV. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Batizovský potok – Starý Smokovec:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 7,550 km
  • Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Batizovského potoka až po Starý Smokovec, v km 40,850 – 48,400.

Rozsah projektu:

  • 104-00 Cesta II/537
  • 211-00 Most 537-028 cez potok Kahule pred obcou Tatranská Polianka
  • 212-00 Most 537-028A cez bezmenný potok v Novej Polianke pri horárni
  • 213-00 Most 537-029 cez potok Štos pred Tatranskou Poliankou
  • 215-00 Most 537-030A cez bezmenný potok v Tatranskej Polianke
  • 216-00 Most 537-031 cez Slavkovský potok v Tatranských zruboch
  • 217-00 Most 537-032 cez potok pred Smokovcom
  • 218-00 Most 537-033 cez potok v Smokovci
  • 219-00 Most 537-034 cez potok Smokovec
  • 220-00 Most 537-036 cez potok Smokovec
  • 277-01 Zárubný múr v km 41,036
  • 277-02 Zárubný múr v km 41,000
  • 278-00 Zárubný múr v km 44,417
  • 114-00 Odpočívadlo v km 43,500 (odpočívadlo kamzík)

V. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Starý Smokovec – Tatranské Matliare:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 6,164 km
  • Plán Výstavby: 2022-2023
  • Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Starého Smokovca až po Tatranské Matliare v km 48,400 – 53,345 a km 54,830 – 56,049

Rozsah projektu:

  • 105-00 Cesta II/537
  • 279-00 Zárubný múr v km 52,437
  • 280-00 Zárubný múr v km 52,437

VI. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 6,122 km
  • Lehota Výstavby: 480 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný úsek rieši jej rekonštrukciu v úseku od Tatranských Matliarov až po križovatku s cestou I/66, v km 56,049 – 62,171 km.

Rozsah projektu:

  • 106-00 Cesta II/537
  • 223-00 Most 537-039 cez potok v Tatranských Matliaroch
  • 224-00 Most 537-042 cez potok za Tatranskou Lomnicou
  • 225-00 Most 537-043 za Tatranskou Lomnicou
  • 226-00 Most 537-044 cez potok Čierna voda za Tatranskou Lomnicou
  • 227-00 Most 537-045 cez potok Hučava za Tatranskou Lomnicou

Eliminácia bezpečnostných rizík na mostoch a oporných múroch na ceste II/537:

  • Zdroj Spolufinancovania: IROP
  • Dátum Ukončenia: 12/2023
  • Dĺžka Úseku: 2,782 km
  • Lehota Výstavby: 480 kalendárnych dní

  • Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši elimináciu bezpečnostných rizík na oporných múroch na mostných objektoch na ceste II/537, v km 33,960 – 52,000.

Rozsah projektu:

  • 100-00 Cesta II/537
  • 207-00 Most 537-021 cez rieku Poprad za Novým štrbským plesom
  • 210-00 Most 537-026 cez potok Suchá voda a TEŽ za osadou Vyšné Hágy
  • 214-00 Most 537-030 cez Velický potok a TEŽ pred Tatranskou Poliankou
  • 221-00 Most 537-037 cez Studený potok za Smokovcom
  • 210-01 Oporný múr pred mostom č. 537-026
  • 210-02 Oporný múr za mostom č. 537-026
  • 251-00 Oporný múr v km 34,111
  • 252-00 Oporný múr v km 36,146
  • 253-00 Oporný múr v km 37,436
  • 254-00 Oporný múr v km 37,949
  • 255-00 Oporný múr v km 42,710
  • 256-00 Oporný múr v km 42,808
  • 257-00 Oporný múr v km 44,634
  • 258-00 Oporný múr v km 45,613
  • 259-00 Oporný múr v km 49,436
  • 260-00 Oporný múr v km 49,834
  • 261-00 Oporný múr v km 50,683
  • 262-00 Oporný múr v km 51,940