Cesta II/537 je regionálneho významu a spája 2 kraje Prešovský samosprávny kraj a Žilinský samosprávny kraj, slúži k napojeniu priľahlých miest a obcí PSK na cesty I/18 a I/66 a následne na súhrnnú sieť TEN-T. Cesta II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, kde sa napája na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu, kde je napojená na cestu I. triedy I/66.Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Pavúčej doliny až po križovatku s cestou I/66 v celkovej dĺžke cca 43 km. V riešenom území pri terajšom stave vozovky cestnej komunikácie, jej stav nevyhovuje súčasnému dopravnému zaťaženiu a podmienkam kladeným na bezpečnosť cestnej premávky. Z uvedených dôvodov je potrebné navrhnúť dopravno-technicky kvalitnejšie bezpečnostné prvky komunikácie a úpravu konštrukcie vozovky v degradovaných úsekoch.
Cieľom je zabezpečenie napojenia regiónov na cesty I. triedy a infraštruktúru TEN-T, regionálnou komunikáciou a zlepšenie stavebno-technického stavu cestnej siete s dopadom na zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zníženie nehodovosti, zníženie energetickej náročnosti dopravy, zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie. Modernizácia cesty II/537 má výrazný vplyv na zlepšenie dostupnosti obyvateľov k základným sociálnym službám a občianskej vybavenosti, zároveň sa využíva ako spojnica priemyselných a kultúrnych centier PSK.
Realizáciou projektu sa eliminujú nebezpečné prvky, čo bude mať priaznivý vplyv na skrátenie doby premávky na cestnej komunikácii, prispeje sa k úspore času, zlepší sa plynulosť premávky a tým jej bezpečnosť dopravy. Celkovo sa zlepšia podmienky cestnej dopravy pre obyvateľov a návštevníkov funkčného regiónu Prešov, Poprad. Tieto skutočnosti budú úmerne vplývať na zvýšenie atraktivity regiónu, zvýši sa mobilita a ekologická doprava, čo zlepší kvalitu životného prostredia dotknutej krajiny. Výsledkom projektu je najmä rekonštrukcia a modernizácia cesty II. triedy.
Globálnym cieľom Integrovaného regionálneho operačného programu 2014-2020 (IROP) je prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný územný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí.
Investičné akcie, základné informácie:
Rekonštrukcia 43 km cesty II. triedy známej ako CESTA SLOBODY
Druh komunikácie: cesta II/537
Kategória cesty: 9,5/60
Celkový rozsah rekonštrukcie:
26 mostov
1 poloestakáda
14 oporných
12 zárubných múrov
96 priepustov
4 odpočívadlá
Členenie:
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Podbanské – Pavúčia dolina (I.úsek)
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538 (II.úsek)
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok (III.úsek)
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Batizovský potok – Starý Smokovec (IV.úsek)
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Starý Smokovec – Tatranské Matliare (V.úsek)
Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66 (VI.úsek)
Eliminácie bezpečnostných rizík na mostoch a oporných múroch na ceste II/537
Zdroje financovania:
Projekty financované z Integrovaného regionálneho operačného programu 2014-2020
Predpokladané celkové náklady 42 mil. eur
Schválené žiadosti o nenávratný finančný príspevok – schválená výška NFP (85% IROP, 10% ŠR a 5% PSK)
Realizácia v roku 2023:
– Práce na jednotlivých úsekoch boli započaté v 14. a 15. týždni – od 3.4.2023
– koordinácia jednotlivých zhotoviteľov a stavebných postupov
– spolupráca a súčinnosť s orgánmi štátnej správy, samosprávy, dopravnej polície, HaZZ, Správy TANAP-u, hoteliermi, kúpeľníctvom a dopravnou verejnosťou
– uzávierky, obmedzenia, presmerovania dopravy s dôrazom na maximálnu bezpečnost a plynulosť cestnej premávky
– riešenie technických problémov a nepredvídateľných vecí
– kontrola výkonu a kvality realizovaných prác
– minimalizácia dopadov na ŽP
– cieľ maximálna prestavanosť a čerpanie zdrojov IROP do 12/2023
– ukončenie projektu rok 2024
– súbežne prebieha proces spracovania koncepčného materiálu Plánu udržateľnej mobility Regiónu Vysokých Tatier
Navrhovaný postup prác – cesta II/537:
• vytýčenie všetkých podzemných inžinierskych sietí v dotknutom území ich vlastníkmi, resp. správcami
• výrub kríkov a stromov
• odhumusovanie
• frézovanie vozovky, búracie práce
• výkopy
• úprava a zhutnenie podložia
• zhotovenie telesa cesty po pláň
• zhotovenie novej konštrukcie vozovky
• vyčistenie a dláždenie priekop
• rekonštrukcia priepustov
• dosypanie krajníc
• osadenie zvodidiel
• dokončovacie práce
Navrhovaný postup prác – mosty:
• vytýčenie inžinierskych sietí a ich úpravy/ preložky
• odstránenie mostného zvršku
• vybúranie prechodových dosiek a záverných múrikov (po zhodnotení projektantom na mieste)
• výkop prechodových oblastí (podľa stavu existujúcich)
• vybudovanie prechodových oblastí vrátane odvodnenia
• zhotovenie prechodových dosiek (podľa stavu pôvodných)
• zhotovenie vyrovnávacieho betónu na nosnej konštrukcii
• otrieskanie (brokovanie) povrchu vyrovnávacej vrstvy ako podkladu pod izoláciu
• sanácia pohľadových a podhľadových častí nosnej konštrukcie a ríms na mostných krídlach
• zjednocujúci náter betónových povrchov
• preložky inžinierskych sietí, dokončenie
• oprava kamenného muriva a preškárovanie muriva spodnej stavby
• úpravy pod mostom (prečistenie od nánosov, odstránenie porastov, výruby max. 3,0 m od päty svahu/ svahových kužeľov alebo od obrysu mosta)
• dokončovacie práce
I. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Podbanské – Pavúčia dolina:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 7,620 km
Lehota Výstavby: 240 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši rekonštrukciu úseku od Podbanského až po Pavúčiu dolinu, na ceste II/537 v km 18,510 – 26,130.
Rozsah projektu:
101-00 Cesta II/537
201-00 Most 537-012 cez rieku Belá v osade Podbanské
202-00 Most 537-013 cez potok Belanka
II. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 7,370 km
Plán Výstavby: 2022-2023
Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Pavúčej doliny až po križovatku s cestou II/538 v km 26,130 – 33,500.
Rozsah projektu:
102-00 Cesta II/537
203-00 Most 537-014 cez horský potok, Pavúčia dolina
204-00 Most 537-016 cez potok Zlomisko za osadou Tri studničky
205-00 Most 537-018 cez horský potok pred Štrbským Plesom
III. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 7,350 km
Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši rekonštrukciu v úseku od križovatky s cestou II/538 až po Batizovský potok, v km 33,500 – 40,850.
Rozsah projektu:
103-00 Cesta II/537
206-00 Most 537-020 cez potok Mlynica
208-00 Most 537-023 cez potok Rinčový za Novým Štrbským Plesom
209-00 Most 537-025 cez potok Malý Šum pred Vyšnými Hágmi
291-00 Poloestakáda v km 35,180 – 35,330
271-00 Zárubný múr v km 35,126
272-00 Zárubný múr v km 38,081
273-00 Zárubný múr v km 38,258
274-00 Zárubný múr v km 38,821
275-01 Zárubný múr v km 39,720
275-02 Zárubný múr v km 39,735
276-00 Zárubný múr v km 39,9
111-00 Odpočívadlo v km 33,750 (odpočívadlo orol)
112-00 Odpočívadlo v km 36,950 (odpočívadlo medveď)
113-00 Odpočívadlo v km 40,000 (odpočívadlo rys)
IV. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Batizovský potok – Starý Smokovec:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 7,550 km
Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Batizovského potoka až po Starý Smokovec, v km 40,850 – 48,400.
Rozsah projektu:
104-00 Cesta II/537
211-00 Most 537-028 cez potok Kahule pred obcou Tatranská Polianka
212-00 Most 537-028A cez bezmenný potok v Novej Polianke pri horárni
213-00 Most 537-029 cez potok Štos pred Tatranskou Poliankou
215-00 Most 537-030A cez bezmenný potok v Tatranskej Polianke
216-00 Most 537-031 cez Slavkovský potok v Tatranských zruboch
217-00 Most 537-032 cez potok pred Smokovcom
218-00 Most 537-033 cez potok v Smokovci
219-00 Most 537-034 cez potok Smokovec
220-00 Most 537-036 cez potok Smokovec
277-01 Zárubný múr v km 41,036
277-02 Zárubný múr v km 41,000
278-00 Zárubný múr v km 44,417
114-00 Odpočívadlo v km 43,500 (odpočívadlo kamzík)
V. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Starý Smokovec – Tatranské Matliare:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 6,164 km
Plán Výstavby: 2022-2023
Lehota Výstavby: 450 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši jej rekonštrukciu v úseku od Starého Smokovca až po Tatranské Matliare v km 48,400 – 53,345 a km 54,830 – 56,049
Rozsah projektu:
105-00 Cesta II/537
279-00 Zárubný múr v km 52,437
280-00 Zárubný múr v km 52,437
VI. úsek – Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 6,122 km
Lehota Výstavby: 480 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný úsek rieši jej rekonštrukciu v úseku od Tatranských Matliarov až po križovatku s cestou I/66, v km 56,049 – 62,171 km.
Rozsah projektu:
106-00 Cesta II/537
223-00 Most 537-039 cez potok v Tatranských Matliaroch
224-00 Most 537-042 cez potok za Tatranskou Lomnicou
225-00 Most 537-043 za Tatranskou Lomnicou
226-00 Most 537-044 cez potok Čierna voda za Tatranskou Lomnicou
227-00 Most 537-045 cez potok Hučava za Tatranskou Lomnicou
Eliminácia bezpečnostných rizík na mostoch a oporných múroch na ceste II/537:
Zdroj Spolufinancovania: IROP
Dátum Ukončenia: 12/2023
Dĺžka Úseku: 2,782 km
Lehota Výstavby: 480 kalendárnych dní
Cestná komunikácia II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, napája sa na cestu I/18 až po Tatranskú Kotlinu a na cestu I. triedy I/66. Predmetný projekt rieši elimináciu bezpečnostných rizík na oporných múroch na mostných objektoch na ceste II/537, v km 33,960 – 52,000.
Rozsah projektu:
100-00 Cesta II/537
207-00 Most 537-021 cez rieku Poprad za Novým štrbským plesom
210-00 Most 537-026 cez potok Suchá voda a TEŽ za osadou Vyšné Hágy
214-00 Most 537-030 cez Velický potok a TEŽ pred Tatranskou Poliankou
221-00 Most 537-037 cez Studený potok za Smokovcom